BMW Sverige inleder samarbete med Motorbranschcollege för att utbilda framtidens arbetskraft9/11/2023
” Det är viktigt att säkra kompetensförsörjningen för vår bransch och där är gymnasieskolan en ytterst central del för vår rekrytering. Här kan vi tillsammans jobba aktivt för att skapa en utbildning som elever söker sig till. Att stötta Motorbranschcollege är ett naturligt steg i detta arbete för att säkra kompetent arbetskraft i framtiden, säger Johanna Kriisa, Managing Director BMW Sverige. ”Samarbetet innebär ett engagemang från BMW Sveriges återförsäljarled i utvalda fordonstekniska gymnasieutbildningar som är certifierade Motorbranschcollege samt ett centralt engagemang från BMW Sverige. Vi kommer att erbjuda kompetensutveckling till yrkeslärare, tillgång till våra produkter och återförsäljare tar plats i lokala styrgrupper för att tillsammans med andra företag, politik och fack utveckla utbildningarna på bästa sätt”, säger Johannah Hamilton, Retail Talent Management Specialist BMW Group. Motorbranschcollege är ett initiativ mellan arbetsgivare och fack som syftar till att möta kompetensbehovet inom fordonsbranschen, ytterligare öka kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik och få fler ungdomar att söka till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet. ”Vi är mycket glada över att en stor aktör som BMW Sverige ansluter till samarbetet inom Motorbranschcollege för att ytterligare stärka de fordonstekniska gymnasieutbildningarna. Företagens engagemang är centralt för att nå framgång. Det är därför glädjande att välkomna BMW Sverige till den växande skara av företag i branschen som samarbetar med oss”, säger Jonas Hehrne, verksamhetsledare för Motorbranschcollege. Om BMW Sverige Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder. Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare. Kommentarerna är stängda.
|
|