Yrkes-VM 2017

Yrkes-VM 2017 öppnade med en pompa och ståt den 14 oktober 2017 och slutade med stor prisutdelning på kvällen den 19 oktober. Under tävlingen deltog två av våra vinnare i Yrkes-SM 2016, Elias Karlsson och Jonathan Rydberg.

Från vänster Johanthan Rydberg, personbilsteknik, och Elias Karlsson, bilskadeteknik.
Från vänster Johanthan Rydberg, personbilsteknik, och Elias Karlsson, bilskadeteknik.

I de olika tävlingsgrenarna var det under hela Yrkes-VM 2017 i:

  • personbilsteknik, 36 tävlande på totalt 8 stationer
  • bilskadeteknik, 22 tävlande, som hade sin egen station med alla redskap, som  t.ex. karosser, lyftar, svetsar, genom hela tävlingen.

Alla guld-, silver- och bronsvinnare på Yrkes-VM 2017 kan du se genom att klicka här.

Nedan kan du läsa vad de olika tävlande gjorde under de fyra tävlingsdagarna:

Elias Karlsson, bilskadeteknik

Dag 1
Elias dag startade kl. 10 med att gå igenom och prova alla verktygen vid sin station i en timme. Han fick göra en så kallad ”familisation” med verktygen. Efter att ha testat alla verktygen, så kände sig Elias lugn och redo för att ta sig an tävlingen.

Första dagens tävlingsmoment gick ut på att man fick ett så kallat Testprojekt, som skulle utföras genom hela tävlingen. Här var det viktigt att man noga läste igenom vilka moment som skulle göras och göra en plan för hur lång tid varje moment skulle få ta. Elias var otroligt snabb och uppfattade lätt vad han skulle göra, så han tog sig an dagens moment på ett bra sätt. Dock blev det några extra utmaningar med en hydraulpump, som läckte.

Elias var rejält slut efter flera timmars tävlande, så kvällen skulle ägnas åt lite mer plugg på några områden där han kände sig osäker.
Dag 2
Elias hade bra flyt med tröskeluppgiften där han både kapade och satte dit en del av tröskeln. Viktigt här är att man är noggrann och följer tillverkar anvisningarna för hur reparationen ska gå till. Efter en heldags arbete med uppgiften behövdes vila och mer plugga för att kunna ta sig an bakskärmen under morgon dag.
Elias ersätter den gamla bakskärmen med en ny.
Elias ersätter den gamla bakskärmen med en ny.
Dag 3
Elias har arbetat med bakskärmen. Han har lyckats kapa bort den, vilket är mycket bra att han hann med att göra dag 3, då flera av hans konkurrenter inte har tagit sig fram till detta moment ännu. Arbetet har bedömts löpande av domarna, så det är många avbrott i arbetet. Det krävs därför att man planerar, för att få det att löpa på efter de olika avslutade momenten. Elias kämpade hårt, men insåg ändå att han måste öka takten för att hinna hela vägen i mål med alla delar av uppgiften under sista dagen.
Dag 4
Detta var sanningens ögonblick för Elias: Skulle han hinna i mål med alla sina moment?
Momenten bestod av att sätta dit den nya tröskeln och att få bakskärmen på plats. Dessutom skulle han sätta tillbaka huven och dörrar, som han plockat bort när han arbetat. Svetten lackade och Elias slet otroligt hårt för att få allt på plats. Tröskeln kom på plats och när Elias gick på lunch, så var han rapp i stegen och sa:
– Nu är det bara lite mat som behövs för att jag ska orka köra i mål och få bakskärmen på plats.
Elias fick med sig nästan alla moment som krävdes för att få bakskärmen på plats. När slutsignalen ljuder var han fortsatt så fokuserad, att hans domare fick ta tag i honom för att stoppa hans energiska framfart. Elias gör då en härlig segergest och leendet ville aldrig ta slut:
– Nu är det över och jag kan inte göra mer, är hans spontana kommentar.

Jonathan Rydberg, personbilsteknik

Dag 1
Dagen startade för Jonathan med en introduktion, som han fick av sin expert. Det var en avslappnad introduktion och han fick några tips inför tävlingens första start.

Jonathans första uppgift var att ta sig an motormätning. Det var en utmaning då han tidigare inte hade sett den motorn, då den endast finns i Kina. Han skulle hitta dolda fel i motorn, men trots viss utmaning, så gick mätningarna bra.

Nästa moment han fick ge sig i kast med var elmätning och kopplingar på en eltavla. Där inleddes momentet med att man inte fick använda datorn som stöd det första 15 min. Därför var det viktigt att ha memorerar grunderna i ellära, för att komma vidare under dessa 15 minuter.

Jonathan är nöjd med sin insats så här långt, men det är svårt att säga något om hur långt hans insats håller efter första dagen. Däremot har han laddat för måndagens tävlingsmoment.
 
Jonathan genomför här motortester för att upptäcka eventuella fel.
Jonathan genomför här motortester för att upptäcka eventuella fel.

Dag 2
Jonathan manövrerade både bromsar och motorstartsuppgift galant. Bromsuppgifterna var flera och här gick Jonathan lugnt och metodiskt tillväga. När det närmade sig slutet av tiden för den uppgiften var det bara gasa som gällde för att hinna med allt, vilket Jonathan gjorde.

Att få en motor att snurra inom 60 min när man inte vet vad felet är, är en utmaning som heter duga. Har man inte löst detta så sätter domaren igång motorn för att man ska kunna gå vidare med uppgiften. Detta hände Jonathan och många flera tävlande dag två. Avslutningen på övningen blev dock bra, så känslan hos Jonathan, när han lämnade arenan, var på topp.

Nu laddar vi alla batterierna för att återkomma med ny energi till dag tre!

Dag 3
Dagens två moduler, som innehållit inställningsmoment på hjul och motorer, har både varit lite motiga och flutit på bra. Att leta elfel har varit riktigt klurigt.  Jonathan gillar dock att klura, så hans panna har lagts i djupa veck inför lite olika delmoment. Han vill ju vara säker på att både hitta problemen samt lösa dem. De två modulerna har avslutats med nöjda miner. Osäkerheten har däremot funnits där hela tiden i Jonathans tankar … Vad räcker min resultat till?
Dag 4
Fullfart och högt tempo samt stort fokus på uppgifterna präglade Jonathans sista tävlingsdag. Sista dagens första moment gällde att hitta elfel i en bil och åtgärda dem. Uppgiften startades med att Jonathan rangordnade de fem delmoment, det vill säga utefter vilket område, som var viktigast att åtgärda. Han gjorde sedan arbetet i den ordningen för att bilen skulle bli körbar. T.ex. så är fel på baklyset och vindrutetorkare viktiga för säkerheten, så dem la han som etta och tvåa. Här var tidspress en av de faktorer som visar sig starkast, då Jonathan så klart ville hinna göra alla moment klara. Det visade sig dock inte vara möjligt för någon att blir helt klar, utan de hann i princip bara bli klara med två första momenten.
Den sista modulen gällde motortester och nu visade Jonathan sin verkliga kapacitet att hantera alla uppgifter. Det gick som en dans. Han tvekade inte på något moment och var klar före alla andra och innan tiden för modulen var slut. Otroligt bra presterat! Jonathan hade ett leende större än någonsin när han avslutade sin sista tävlingsdag i Yrkes-VM 2017.