Zeppelin som är återförsäljare för Caterpillar i Sverige har kommit överens med Motorbranschcollege om att inleda ett långsiktigt utbildningssamarbete inom ramen för Zeppelins traineeprogram och Motorbranschcolleges certifierade skolor.
– Vi ser med glädje fram emot vårt samarbete som vi startar omgående med målet att finnas hos upp till åtta av Motorbranschcolleges skolor under året, berättar Mikaela Murén, HR-specialist och ansvarig för kompetensförsörjning inom Zeppelin Sverige. – Motorbranschcollege har en bred närvaro över landet, fokuserar på kvalitet, struktur och arbetar med framåtanda och målmedvetenhet. Med Motorbranschcollege får vi tillgång till ett stort antal kvalitetssäkrade skolor som delar vårt sätt att se på utbildning och det långsiktiga behovet av kompetensförsörjning, fortsätter Mikaela Murén. Hon får medhåll av Jonas Hehrne som är Verksamhetsledare för Motorbranschcollege. – Det känns fantastiskt roligt. Samarbetet bidrar till Zeppelins kompetensförsörjning samtidigt som vi gemensamt stärker våra certifierade skolor som blir ännu attraktivare för eleverna. Tillsammans med näringslivet kan vi erbjuda utbildningar med ännu högre kvalitet vilket är viktigt för oss, hela motorbranschen men även samhället, säger han. Närmare 7000 medarbetare behövs Motorbranschen har en historisk utmaning att säkra kompetensförsörjningen för framtiden. Bara de närmaste tre åren behöver branschen anställa 6800 personer. Samtidigt söker allt färre ungdomar till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet. För att vända trenden, möta kompetensbehovet och öka kvaliteten på skolorna har arbetsgivare och fack gjort en gemensam satsning i form av Motorbranschcollege. Idag är 25 skolor i Sverige certifierade som Motorbranschcollege och ytterligare skolor arbetar med att certifiera sig. – Vi arbetar med att långsiktigt skapa bra och kvalitetssäkrade utbildningar, att fler grupper ska attraheras av branschen och att eleverna ska vara anställningsbara efter avslutad skolgång. Åtta av tio elever som gått Fordons- och transportprogrammet vid ett Motorbranschcollege är etablerade på arbetsmarknaden tre år efter utbildningen, berättar Jonas Hehrne. Samarbete mellan skola, näringsliv och branschen Till varje skola finns en lokal styrgrupp med representanter från motorbranschen, näringsliv, fack, politiker och skolledning. – Vårt traineeprogram bygger på en tydlig kursplan och ett åtagande som handlar både om APL-platser, stöd till lärare och tillgång till moderna maskiner. Inom ramen för Motorbranschcollege är vi dessutom med i skolornas lokala styrgrupper vilket känns viktigt för oss. Vi vill skapa en bred förankring i varje skolas utveckling och i anknytningen till studenterna, säger Mikaela Murén. – Utan företagens engagemang i våra skolor blir vi inte framgångsrika, samarbetet med näringslivet är helt avgörande. Zeppelins starka engagemang är ett utmärkt exempel på det. Kvalitet driver rekrytering, säger Jonas Hehrne. Högt tempo Samarbetet mellan Zeppelin och Motorbranschcollege påbörjas direkt under våren. Siktet är inställt på att under 2022 vara närvarande hos sex till åtta skolor som ligger i anslutning till de orter i landet där Zeppelin har sina 14 filialer. – Tack vare Motorbranschcollege får vi en bred nationell plattform att stå på. Det är en bra lösning för alla elever som därmed kan välja ett Motorbranschcollege nära sig utan att behöva flytta, säger Mikaela Murén. För mer information, kontakta: Jonas Hehrne, Verksamhetsledare för Motorbranschcollege: 072-454 89 53, [email protected] Mikaela Murén, HR-specialist och ansvarig för kompetensförsörjning, Zeppelin Sverige: 070-717 21 81, [email protected] Fakta: Syftet med Motorbranschcollege är att bidra till att höja kvaliteten och statusen på de fordonstekniska gymnasieutbildningarna. Motorbranschcollege är ett samarbete mellan Transportföretagen och IF Metall. Skolorna har tagit sig igenom de sex kriterier som krävs för att kunna titulera sig Motorbranschcollege: - en säkrad kompetensförsörjning - ett nära samarbete med bransch och företag på orten - kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen - kompetensutveckling för yrkeslärare - tillgång till ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler - ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande Se film om Motorbranschcollege: https://www.youtube.com/watch?v=pJXcXkw6anI Undersökningsföretaget Webropol har under november och december 2021 på uppdrag av ägarna av Motorbranschcollege, IF Metall och Transportföretagen, genomfört en undersökning av Motorbranschcollege och effekterna av det koncept Motorbranschcollege arbetar efter. Undersökningen genomfördes som en webbenkät. Målgrupp var personer knutna till MBC-grupper i certifierade skolor, det vill säga representanter för lokala företag inom motorbranschen, fack, skolledare och politiker. Resultat från undersökningen
Glädjande resultat för samverkan inom ramen för Motorbranschcollege
Utvärderingen visar ett mycket gott resultat och arbetet med Motorbranschcollege är en bra modell för samverkan mellan skola, motorbranschens företag, fack och politik. Arbetet kommande år för Motorbranschcollege består fortsatt av att skapa mervärde för certifierade skolor. Arbetet kommer med tiden förskjutas från certifiering av nya skolor till att skolorna ska återcertifieras och att deras utveckling ska följas upp. Förutom ovanstående arbete kommer verksamheten att innefatta utveckling av konceptet, relationsbyggande med motorbranschens företag i syfte att skapa aktiviteter och samarbeten som utvecklar certifierade skolor och säkrar kompetensförsörjningen. Styrelsen för Motorbranschcollege beslutade i mars 2021 att utöka kriterie 3 med en indikator som följer upp arbetet med jämställdhet och mångfald. Utbildningsinriktningarna för Motorbranschcollege ska särskilt uppmärksamma insatser för att uppnå målsättning om jämnare könsfördelning avseende yrkeslärare och elever. Det kommer att vara ett prioriterat område framöver. *NPS används till att mäta kundernas tillfredställelse med och lojalitet till företaget. NPS är en förkortning för Net Promoter Score. I en NPS-undersökning väljer kunderna att utvärdera möjligheten att rekommendera dig vidare på en skala från 0 till 10 där 0=Inte alls sannolikt och 10=Mycket sannolikt. NPS beräknas genom att ta den procentuella andelen ambassadörer (9-10) minus den procentuella andelen kritiker (0-6). NPS ligger mellan -100 och 100. Man eftersträvar ett NPS över 0 då man har fler ambassadörer än kritiker. |
|